Živčen? Srce tolče kot noro? Pomiri se s CALM… Pa dokazi?

Napetost, obremenjenost in tesnoba so normalni obrambni odzivi našo okolico oziroma dojemanje le-te. So mogočna čustva in občutki, potrebni za preživetje.

Biokemični odziv na stres je za vse enak, so pa čustveni odzivi nanj zato izredno različni. Stres je v večji meri izražen “skozi” limbični sistem v možganih, saj je ta predel odgovoren za počutje, čustva, spomin in homeostazo (Herman et al, 2005).

Občasen stres pri zdravih posameznikih ne predstavlja grožnje zdravju, intenziven in dlje trajajoči stres pa ima za telo lahko pomembne posledice (Schneidermann, et al., 2005) in zahteva pozornost strokovnjakov. Če posledic stresa ne zdravimo in se le-ta neprestano ponavlja, lahko zelo negativno vpliva na hormonsko ravnovesje in s tem na hormonske mehanizme – tako prihodnje stresne situacije še težje obvladamo (Schmajuk, et al. 2007).

Večina anti-stresnih tehnik se začne z dihalnimi vajami; na primer z globokim vdihom, ki ga zadržimo, nato pa zavestno in kontrolirano počasi izdihnemo. Raziskave kažejo, da so te metode lahko izboljšane in dodatno podprte z določenimi vonjavami (Schneider, 2016).

Odzivi na vonjave se, tako kot odzivi na stres, izrazijo skozi limbični sistem. Zahvaljujoč evolucijski pomembnosti vonjav, ki možgane obveščajo o spremembah v okolici (Boron & Bulpaep 2012), so te odzivi izjemno hitri: 150-200ms (Olofsson 2014). To naredi vonjave tako mogočne pri odpravljanju tesnobe in napetosti.

AromaStick CALM vsebuje unikatno mešanico petih eteričnih olj, ki pomirja in krepi samozavest.

Bergamotka spade med citruse in ni čudno, da ima mnoge podobne karakteristike, kot ostali predstavniki te skupine. Več študij je pokazalo, da olja citrusom blažijo depresijo in zmanjšujejo tesnobo (Hatt, 2008). Študije so pri živalih potrdile, da ima olje bergamotke vpliv na zmanjšanje tesnobe (Salvesen 2009).

Eterično olje limone se je v študijah izkazalo kot pomembno olje za zmanjšanje stresa in izboljšanje ravnovesja homeostaze, kar telesu omogoča doseganje in vzdrževanje notranjega miru in ravnovesja (Komori et al., 1995 a). Veliko drugih študij je prineslo zaključke, ki so jasno pokazali, da ima ta osvežujoči vonj antidepresivne efekte. Nekatere študije so pokazale celo, da so z inhalacjo tega olja pacienti z depresijo lahko zmanjšali porabo antidepresivov (Komori et al. 1995 b). Pregled veliko raziskav kaže, da eterično olje limone zmanjšuje stres in občutek tesnobe (Fernandes et al., 2012).

Eterično olje ciprese se pogosto uporablja za zmanjšanje stresa. Raziskava, ki se je posvetila vplivu inhalacije tega olja na simpatično in parasimpatično aktivnost je pokazala sproščujoče učinke (Dayawansa et al., 2003) s potencialom celo pri zmanjšanju hipertenzije (Umeno et al. 2007).

Inhalacija eteričnega olja muškatne kadulje se je izkazala za pomembno pri krepitvi obvladovanja stresa. Ima tudi pozitiven vpliv na odzive na stres, ki se kažejo kot fizični simptomi in povišan občutek tesnobe (Park et al. 2004). Druga študija, ki je raziskovala vpliv eteričnega olja muškatne kadulje na avtonomni živčni sistem, je pokazala, da ima inhalacija tega olja pomemben vpliv na zmanjšanje krvnega pritiska in na hitrost dihanja (Seol et al. 2013). Ker se je inhalacija eteričnega olja muškatne kadulje pri živalih izkazala za tako pomemben anti-stresni element, so avtorji študije prišli do zaključka, da bi to olje moralo postati del terapije pri pacientih, ki se zdravijo zaradi depresije (Seol et al. 2010).

Vetiver olje je destilirano iz korenine dišeče trave, ki uspeva v Aziji. Pri aromaterapiji se običajno uporablja kot pomoč pri utrujenosti, nespečnosti in stresu, na Daljne Vzhodu pa ga uporabljajo tudi kot pomirjevalno sredstvo (Lawless 1995, Thisayakorn & Suntorntanasat 2003).

Učinkovitost eteričnih olj pa nikakor ni odvisna le od vrste olja, ki ga uporabimo. Učinek olja je zelo močno povezan s koncentracijo njegovih molekul v zraku, ki ga vdihnemo (Buchbauer et al. 1993).

Vdihavanje eteričnih olj iz izparilnika ima 2 pomanjkljivosti, čeprav je vseeno koristno in izkušnja je običajno zelo prijetna.

Prva pomanjkljivost je ta, da je koncentracija molekul, ki jih vdihnemo, precej nižja od koncentracije, ki jo zagotovi uporaba inhalatorja.

Druga pomanjkljivost pa je ta, da smo pri uporabi izparilnika tem molekulam izpostavljeni dlje časa, zaradi česar se telo navadi nanje (to imenujemo adaptacija). Pozitivni učinki so tako precej manjši, lahko pa jih tudi sploh ni več (Chaudhury 2010).

Uporaba AromaSticka je torej učinkovitejša, saj visoko koncentracijo molekul zagotovi direktno do nosne votline, obenem pa je čas izpostavljenosti tem molekulam izredno kratek. Obenem je prednost v tem, da »prisili« uporabnika, da močno vdihne – tako molekule dejansko prenese do epitelija v nosu, kjer je predel, s katerim vonjamo. Tukaj lahko pogledate video, ki hitro, a nazorno razloži, kako deluje Aromastick: Aromastick_subs

Vse našteto zagotavlja, da uporaba AromaSticka zagotavlja 300% boljši učinek eteričnih olj, kot bi jih olja, razpršena v zrak (Schneider 2016). Omenim lahko še dejstvo, da nas uporaba AromaSticka prepriča v globok vdih, kar je, kot že omenjeno, samo po sebi del sprostitvene tehnike.

S kombinacijo the olj, ki jih inhalator “dostavi direktno v nos”, je AromaStick CALM uspel drastično znižati biomarkerje, povezane s stresom, kot so na primer krvni tlak, srčni utrip in kortizol. Inhalacija AromaStick-a CALM 3-krat v obdobju desetih minust je znižala sistolični krvni tlak za skoraj 15 mmHg (millimetrov živega srebra), diastolični krvni tlak za 6,5mmHg in srčni utrip za 6,5 utripov na minuto. Kortizol v slini je zmanjšal za 17 %. Nivoji, ki jih dosežemo z uporabo AromaStick.a CALM so veliko boljši, kot nivoji, ki jih dosežemo z drugimi popularnimi metodami, vključno s progresivno mišično relaksacijo in pasivnim počitkom (Schneider 2016).

Graf 1: Spremembe kardiovaskularnih parametrov in kortizola (slina) zaradi inhalacije po 10 minutah [Schneider 2016]

AromaStick CALM hitro in učinkovito pomiri telo in um v trenutkih napetosti in tesnobe pri zdravih posameznikih.

AromaStick naravni inhalatorji niso zdravilo in niso namenjeni zamenjavi zdravil pri zdravljenju, blaženju ali preprečitvi bolezni in zdravstvenih težav. Namen tega zapisa je zgolj predstavitev AromaStick-a in eteričnih olj, ki jih vsebuje. Namen AromaStick-a je izboljšanje počutja zdravih posameznikov.

 Viri

Buchbauer G, Jirovetz L, Jäger W, Dietrich H, Plank C. (1995). Aromatherapy: evidence for sedative effects of the essential oil of lavender after inhalation. Z Naturforsch 46(11-12):1067-72

Chaudhury Dipesh, Manella Laura, Arellanos Adolfo, Escanilla Olga, Cleland Thomas A., Linster Christine (2010). Olfactory bulb habituation to odor stimuli. Behav Neurosci, 124(4), 490-499

Dayawansa S, Umeno K, Takakura H, Hori E., Tabuchi E., Nagashima Y., Oosu H., Yada Y., Suzuki T., Ono T., Nishijo H. (2003). Autnomic responses during inhalation of atural fragrance of “cedrol” in humans. Auton Neurosci. 8(1-2):79-86

Fernandes PFC, de Azevedo CN, Dias AKLG, de Sousa DP, da Rosa MRD, Fernandes PMB, Melo DM, de Almeida RN (2012). Naturally occurring anxiolytic substances from aromatic plants of genus citrus. J Med Plant Res. 6(3): 342-247

Hatt Hanns, Dee Regine (2008). Das Maiglöckchen-Phänomen. Piper Verlag München, Page 269

Herman JP, Ostrander MM, Mueller NK, Helmer Figueiredo (2005) Limbic system mechanisms of stress regulation: Hypothalamo-pituitary-adrenocortical axis Prog Neuro-Psychoph 29; 1201 – 1213

Kagawa D., Jokura H., Ochia R., Tokimitsu I., Tsubone H. (2003). The sedative effects and mechanism of action of cedrol inhalation with behavioral pharmacological evaluation. Planta Med. Goerg Thieme Verlag Stuttgart-New York; 69(7):637-641

Komori T., Fujiwara R., Tanida M., Nomura J., Yokoyama MM (1995). Effects of citrus fragrance on immune function and depressive states. Ann NY Acad Sci 2:174-180

Komori T., Fujiwara R., Tanida M., Nomura J. (1995). Application of fragrances to treatments for depression. Jap J Psychiat Neur 15(1):39-42

Lawless Julia (1995). The Illustrated Encyclopedia of Essential Oils. Rockport MA: Element Books

Kyung PM, Sook LE (2004). The effect of aroma inhalation method on stress responses of nursing students. J Korean Acad Nurs. ; 34(2):344-351

Salvesen G.J. (2009) The effects of inhaled bergamot and geranium essential oils on rat behavior, Theses. The University of Waikato, Hamilton, New Zealand

Schmajuk Nestor A., Larrauri José A., LaBar Kevin S., (2007) Reinstatement of conditioned fear and the hippocampus: An attentional-associative model Behav Brain Res  177: 242-253

Schneider R (2016), There is something in the air: Testing the efficacy of a new olfactory stress relief method (AromaStick®). Stress Health 32(4): 411–426

Schneidermann N, Ironson G, Siegel SD. (2005). Stress and Health: Psychological, Behavioral, and Biological Determinants, Ann Rev  Clin Pharmacol  1:607-628

Seol GH, Shim HS, Kim P-J, Moon HK, Lee KH, Shim I, Suh SH, Min SS (2010). Antidepressant-like effect of Salvia sclarea is explained by modulation of dopamine activities in rats. J Ethnopharmacol. Vol. 130, Issue 1:187-190

Seol GH, Lee YH, Kang P, You JH, Park M, Min SS (2013). Randomized controlled trial for salvia sclarea or Lavandula angustifolia: Differential effects on blood pressure in female patients with urinary incontinence undergoing urodynamic examination. J Alt Comp Med. Vol.19, No. 7

Thisayakorn K, Suntorntanasat T. (2003). Vetiver Oil and Its Sedative Effect. Thai Inst Sci Tech Res

Umeno K., Hori E., Tsubota M., Shojaku H., Miwa T., Nagashima Y., Yada Y., Suzuki T., Ono T., Nishijo H. (2007). Efffects of direct cedrol inhalation into the lower airway on automatic nervous activity in totally laryngectomized subjects. Brit J Clin Pharmacol.  22. October

Leave a Reply

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja